Polski / Polski  English / Angielski  Русский / Rosyjski
» Zaloguj podpisem elektronicznym

Szlak Rowerowy - Wokół Hyrlatej

Cisna - Majdan - Roztoki Górne - Solinka - Żubracze - Majdan - Cisna

Jest to trasa łatwa, choć nie pozbawiona podjazdów. Najtrudniejszy jest nad Roztokami Górnymi na przełęcz bez nazwy. Jest to trasa o wspaniałych widokach, dobrą drogą do jazdy i dużą przestrzenią. Gdy znajdziemy się na szczycie czeka nas już tylko zjazd w kierunku Solinki, choć początkowo dosyć stromy, jest chyba najpiękniejszą częścią wycieczki. Końcowy fragment trasy prowadzi wzdłuż torów kolejki i potoku. Po dotarciu do drogi asfaltowej jedziemy nadal w dół przez Żubracze, Majdan gdzie znajduje się mała stacja "bieszczadzkiej ciuchci", którą możemy się przejechać w sezonie i dojeżdżamy do Cisnej.

Długość trasy: 26,6 km
Czas jazdy: 1:50h
Trasa: Średnia prędkość: 15,9 km\h Maxymalna prędkość 40 km\h
Stopień trudności: łatwa
Dojazd: Do Cisnej samochodem lub autobusem.
Najbliższa stacja PKP: Komańcza.

0,00 km 0:00h Cisna tu napewno znajdziemy miejsca aby wypocząć, wypożyczyć rower jeśli nie mamy i wyruszyć na miłą wycieczkę. Startujemy w kierunku Żubraczego. Jedziemy po asfalcie, wzdłuż rzeki. Po 5 minutach dojeżdżamy do Majdanu.
1,7 km 0:5 h W Majdanie koło sklepu skręcamy w lewo i kierujemy się tym razem w stronę południową na Rostoki Górne. Poruszamy się drogą asfaltową z licznymi dziurami, ale jedzie się dobrze. Po lewej stronie bar i pole biwakowe. W drodze do Roztok napotkamy na naszej trasie jeszcze Kapliczkę z 1935r., gospodarstwo agroturystyczne "Dybasiówka", no i coraz bardziej wtapiające się krajobraz Bieszczad dymiące piece wypalające węgiel drzewny.
7,8 km 0:35h Dojechaliśmy do Roztok Górnych. Jest to mała wioska, kilka rozrzuconych domów i schronisko "U Stacha". Zaraz na początku skręcamy w prawo i wraz z niebieskim szlakiem kierujemy się na przełęcz. Jeśli do tej pory nie mieliśmy okazji wykazać się we wspinaczce to teraz jest do tego odpowiedni moment. Po przekroczeniu mostu zaczyna się stopniowy podjazd. Droga jest kamienisto - żwirowa, twarda i dobra do jazdy. Im wyżej tym ładniejsze widoki. Aby je podziwiać zatrzymajmy się na chwilę i spójrzmy za plecy, widać Okrąglik (1101 m n.p.m.), Jasło (1153 m n.p.m.) i Małe Jasło (1102 m n.p.m.)
11,0 km 1:0h Dotarliśmy na szczyt naszej przełęczy. Wkoło tylko góry i góry, piękne widoki, a my zaczynamy długi zjazd. Sprawdźmy hamulce, droga jest kamienista i początkowo dosyć stroma. Później tylko sporadycznie przekręcimy pedałem i jedziemy dalej aż do Żubraczego.
15,3 km 1:15h Mała osada leśna w Solince, zaledwie kilka domów. Droga nie zmienia się, nadal musimy uważać przy podziwianiu widoków aby nie doszło do bliskiego spotkania z kamieniami. Za plecami mamy pasmo Hyrlatej (1105m n.p.m.), Berda (1043m n.p.m.) i Rosochy (1091m n.p.m.). po chwili mijamy drogę odchodzącą w lewo przez most na potoku, w kierunku wąskotorowej kolejki i składu drewna. Droga wznosi się i opada. Po krótkim podjeździe wjeżdżamy do lasu i jedziemy wysoko nad doliną potoku Solinka.
20,6 km 1:35h Przekraczamy tory kolejki, które biegły od jakiegoś czasu po lewej stronie naszej trasy. Dojeżdżamy do drogi głównej, skręcamy w prawo i jedziemy teraz drogą asfaltową. Po 200m wjeżdżamy do Żubraczego, możemy tu odpocząć, napić się i coś zjeść. Po 4 km jazdy jesteśmy w Majdanie. Na początku wsi po lewej stronie mijamy stację kolejki i duży teren torowiska, gdzie stoją pomalowane na żółto wagoniki z napisem RMF FM.
26,6 km 1:350h I jesteśmy w punkcie wyjazdu czyli w Cisnej, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby tą jak i inne wycieczki rozpocząć w miejscu, które nam najlepiej odpowiada.

Sklepy i bary:
Cisna (0,0km 26,6km)
Majdan (1,7km 24,9km)
Liszna (2,5km)
Żubracze (20,8km)
Schroniska na trasie:
Schronisko "U Stacha" w Roztokach Górnych (7,8km)
Schronisko "Cicha woda" w Żubraczem (20,8km

Źródło : http://www.epodkarpacie.com/index.php?page=guide&main_guide_id=31&usection_id=59